Projekt skončil v roce 2013

zpět na detail: Řízení základní školy, postřehy ředitele

seznam všech úvah

ÚVAHA: Řízení základní školy, postřehy učitele

Na svoji úvahu, jsem si vybrala téma: „ Řízení základní školy, postřehy učitel“. Když jsem si tenhle workshop zapisovala, říkala jsem si, že by to mohlo být zajímavé a možné že mi to i něco dá do budoucího života. A po absolvování tohoto workshopu, jsem byla nadšená a byl to pro mě nejlepší workshop. Celkem jsem se zúčastnila tří workshopů, všechny byla zajímavé a všechny mě bavily, ale tady ten předčil moje očekávání. Přednášející byl pan ředitel ze Základní školy Mozartova Olomouc. Původně měl být přednášející úplně jiný pan ředitel, takže to byla náhradní volba, ale myslím si, že to byl skvělý tah. Pan ředitel PhDr. et PaedDr. Zbyněk Kundrum, se rovnýma nohama vrhl na svoji přednášku. Zprvu nám říkal informace ohledně řízní základní školy, co to všechno obnáší spíše takovou teoretickou část. Potom nám začal vykládat praktické zkušenosti ze svého života. Jeho projev byl svérázný, zajímavý a především vtipný. Dokázal nás pobavit a zaujmout. Svou roli pedagoga na základní škole a vše co se školou souvisí vysvětlit od A až do Z. Já studuji pedagogickou školu a to jak bych se měla jako budoucí učitel chovat znám jen z knížek nebo z rad našich pedagogů. Jsem ve 3. ročníku a praxi jsme zatím neměly jen náslechovou, což si myslím, že je velká chyba a proto jsem tedy velmi ráda, že alespoň prostřednictvím tohoto workshopu jsem mohla více nahlédnout do povolání učitele. Pan ředitel Kundrum nám osvětlit, jak to ve skutečnosti na školách vypadá. Samozřejmě, že ne všechny školy jsou stejné.

V dnešní době je role pedagoga velmi psychicky náročná. Dnešní děti nemají takový respekt ke svému učiteli, jak to bylo dříve. Jsou více drzé a neposlušné. Udržet jejich pozornost je asi to nejtěžší. Pan ředitel Kundrum, řekl, že pokud je dobrý učitel, jsou dobré i děti. Ale co to je ten „dobrý“ učitel? Jak poznám, jestli jsem „dobrým“ učitelem. Myslím si, že začátky jsou vždycky těžké. Nevíte, do čeho vstupujete, jaké budou děti a zda vás přijmou. Důležité je si vybudovat autoritu. Ale tu nijak jinak nezískáte než praxí. Pan ředitel nám řekl, že nejde o to děti trestat poznámkami, že ty k ničemu nevedou, ale ba naopak, udělat takovou hodinu, která je bude bavit, která bude zajímavé a zároveň jim to něco dá. V dnešní uspěchané době to bude asi hodně těžké. Navštívila jsem u nás ve vesnici základní školu, do které jsem dříve také chodila. Některé pani učitelky tam ještě učí, takže jsem navštívila jejich hodiny, abych se na vlastní oči podívala jaké to je vlastně učit. Byla jsem celkem překvapená, neboť děti byly hodné. Poctivě se hlásily a v hodinách nevyrušovaly. Paní učitelky mi řekly, že je to určitě jiné, než to bylo za nás, doba, že se posunula dopředu a přimět děti k určité disciplíně je rozhodně těžší než dříve. Pan ředitel Kundrum, říkal, že povolání učitele je velmi hezké. Já si myslím, že mám dobrý vztah k dětem a myslím si, že by mě mohla tady ta práce naplňovat.

Jde hlavně o to, si ze začátku udělat ve třídě určitý respekt a navodit pozitivní atmosféru ve třídě. Je důležitý být také kreativní a aktivní, aby to děti přimělo se učit a aby byla hodina pestrá a né příliš stereotypní. Myslím, si že děti vycítí, když mají více volnosti, když je učitel až moc benevolentní a začnou toho využívat. Myslím si, že jsou pak až moc divoké a dělají si, co chtějí. Zároveň si myslím, že školu také dělá ředitel. Pokud je dobrý ředitel, je dobrá i škola. Ředitel by mě reprezentovat školu a měl by ji přinést dobré jméno. A tady ten pan ředitel Kundrum ze Základní školy Mozartova Olomouc, byl vynikající ředitel a myslím si, že jeho škola je opravdu tak skvělá, jak nám ji reprezentoval. Vybrat si dobrou školu, je taky asi o štěstí. Ne vždy se nám na nějaké škole musí líbit. A pokud vnitřně cítím, že to asi není to, co by mělo být a nepřináší mi to určitý pocit naplnění, je asi lepší zkusit hledat dál. Ne vždy je to, to pravé ořechové. Doufám, že pokud se mi povede úspěšně ukončit studium na naší škole, budu mít štěstí na školu, kde se mi bude líbit a kde kolektiv a především děti budou dobří. Ráda bych totiž dosáhla toho, že se o mě bude říkat, že jsem DOBRÝ učitel.