Projekt skončil v roce 2013

zpět na detail: Tvorba a realizace projektů na 1. stupni ZŠ

seznam všech úvah

ÚVAHA: Tvorba a realizace projektů na I.stupni

Absolvovala jsem workshop Tvorba a realizace projektů na I.stupni a jedním slovem musím říct, že to byla paráda. I když studuji obory učitelství pro II.stupeň, zajímal mě především vyučující. Existuje v našem školství muž? Myslím opravdu muž, takový, kterého bychom všichni chtěli mít za svého učitele? Podle mě je převaha žen ve školství jen na škodu, muži jako učitelé dokáží s dětmi více nezaujatě pracovat než žena, která má – k jakýmkoli dětem – jaksi jiný vztah. Chápu, že ne každý muž sní o povolání učitele a ještě k tomu na prvním stupni. Bude v tom nízké platové ohodnocení a spousta domácí práce, kterou člověk dělá až do noci. Každý ovšem vidí jen samé volno a dvouměsíční prázdniny...

Byla jsem proto velmi překvapena, jak originální učitel nám představil svou práci. Celou dobu jsem si říkala: ano, takhle bych chtěla pracovat i já. Muži obecně ve školství chybí a tohle byl myslím opravdový exemplář v dobrém slova smyslu. Podle mě určitě dokáže zaujmout děti, působil nenuceně a přesto vyzařoval autoritu. Takového učitele bych chtěla ve škole mít, takovým učitelem bych chtěla být i já. Ale dokáže každý uplatnit svou osobnost při svém povolání? Dle mého je učitel člověk mnoha povolání, už jen tím jak náročnou práci vykonává, musí být nápaditý, originální, neotřelý, zajímavý a musí děti zaujmout a správně motivovat, aby pracovaly tak, jak chce on.

Tento lektor působil jako příjemná změna. Je vidět, že člověk v mladém věku má pro svou práci motivaci. S prominutím – dnešní školy jsou plné přesluhujících učitelů v důchodovém věku, kteří svou práci konají rutinním způsobem a bez sebemenšího zájmu o inovaci výuky. Aspoň tak je to z mého pohledu, protože pocházím z učitelské rodiny a školní prostředí probíráme často. Proto možná ani nemám k učitelské profesi příliš kladný vztah.
Když jsem však z workshopu odcházela, byla jsem přímo nabytá novou energií a chutí jít opravdu učit. Lektor předvedl skvělou práci a myslím si, že byl motivujícím prvkem i pro nás – studenty. Předvedl, že vyučování nemusí být jen obyčejné opisování učebnic a nuda v lavicích. Svým optimismem, kterým doslova sršel, nakazil snad každého účastníka. Já jsem nikdy nechtěla být učitelkou, maximálně v mateřské škole, ale po absolvování tohoto kurzu, jsem nad tím začala uvažovat. Byla bych v této profesi dobrá? Bude mě práce bavit? A bude moje práce bavit i mé žáky? Na to si však stále nedokážu odpovědět. Odpověď budu muset hledat ve svých budoucích žácích...