Projekt skončil v roce 2013

zpět na detail: Řízení základní školy, postřehy ředitele

seznam všech úvah

ÚVAHA: Řízení základní školy, postřehy ředitele

Když jsem jednoho říjnového dne šla na workshop, nevěděla jsem, co čekat od tématu určeného spíše pro základní školu. Navíc, když já osobně studuji obor: Učitelství pro mateřské školy. Zprvu jsem si říkala, že mi to k mému oboru k ničemu nebude. Nakonec jsem však dostala pár užitečných rad a také se zamyslela nad mou bývalou základní školou a atmosférou v ní.

Člověk by si asi nikdy neřekl, že existuje ředitel, který by měl tak moc rád svou školu. Přitom se takovýto člověk v dnešní uspěchané době také dá najít. Přišel pan ředitel PhDr. et PaedDr. Zbyněk Kundrum, který zářil optimismem. Hned nám 100 začal vykládat, o své škole, která jak řekl, sídlí v zámečku. Bylo vidět, že ji má opravdu rád a že si na ní velmi zakládá. Hned po prvních větách jsem tu školu chtěla vidět, chtěla jsem se přesvědčit, zda opravdu funguje tak jak říká, jestli se všichni mají rádi a kolem vládne příjemná atmosféra. Jestli jsou žáci tak pečliví a šikovní, zodpovědní a snaživí. Také vyprávěl o učitelském sboru na této škole. Podle slov pana ředitele jsou to špičkoví a dobře vybraní pedagogové, kteří jsou zapáleni do projektů pro žáky a své práce.

Také jsem se dozvěděla, jak fungují vztahy na této škole, a zamýšlela jsem se, jestli by takové vztahy měly nebo již jsou na ostatních školách. Tuto školu jsem zatím nenavštívila, ale doufám, že mě brzy kroky k ní zavedou. Když se zamyslím nad vztahy na kterékoliv škole, kterou jsem navštěvovala, přijdou mi všechny velmi formální, snad až na první třídu základní školy, kde byla má paní učitelka spíš jako kamarádka s přirozenou autoritou. Ale beru to spíše z pohledu mého, tj. žáka a ne pedagoga, o kterých je tu převážně řeč. Jelikož učitelství bude snad mé budoucí povolání, tak bych měla stále víc uvažovat nad vztahy v pedagogickém sboru. Nad tím, jaké by měly, možná jaké bych chtěla a jaké nejspíš jsou ve školách, mezi nadřízenými a podřízenými. Pan ředitel mi také dal užitečné rady, třeba jak se chovat k řediteli nebo co dělat, když si chci zvýšit svůj plat. V dnešní době existuje mnoho způsobů, jak si přivydělat i ve školním prostředí. Třeba například projekty nebo výukovými programy na počítači. Mnoho škol má už v dnešní době interaktivní tabule a proto není problém v hodině použít moderní techniku.

Dále se mi líbil nápad, aby každý žák i učitel měl své portfolio, do kterého si dává své práce a projekty. Je to dobré nejen pro samotného učitele, který tak má vše pohromadě, všechny projekty, nashromážděnou práci, ale také jako jeho vizitka, kdyby chtěl například žádat někde jinde o místo. Žáci mají také své portfolio, ve kterém jsou založeny například důležité pololetní testy, diplomy ze soutěží a ostatní materiály. Každé dítě pak tedy odchází se svou prací také domů a jeho rodiče se mohou sami podívat, jak se jejich dítě učí.

Workshop se mi líbil a těším se na další.