Projekt skončil v roce 2013

zpět na detail: Počítače, počítačové hry a děti

seznam všech úvah

ÚVAHA Počítače, počítačové hry a děti

V dnešním světě člověka obklopuje na každém kroku moderní technologie. Neznám žádnou rodinu, která by neměla ve své domácnosti alespoň jeden počítač. Pro někoho to je jen předmět, jehož prostřednictvím vykonává svoji práci, ale pro jiné, zejména pro děti, se může stát náplní jejich života. Je to zejména problém v rodinách, kde jsou zcela zaneprázdněni oba dva rodiče. Nemají na dítě čas a místo toho, aby se mu věnovali, jsou rádi, že nezlobí a hrají si na počítači. Dále potom všude tam, kde děti nejsou vedeny k zájmovým kroužkům, neví tedy jak jinak zaplnit čas. Myslím si, že je potřeba, aby si rodiče uvědomili, že přílišné trávení času na počítačích může vést i k závislosti a odloučení se od reality. Zatím se ale mluví o závislosti ve vztahu spíše s návykovými látkami.

Je hrozné, o co děti v životě přichází, když celý den prosedí u počítače. Místo toho, aby chodily ven a stýkaly se s jinými dětmi, tak raději chatují, stahují filmy, muziku a hrají online hry různého druhu. Plno studií opakovaně potvrzuje, že hraní bojových her vyvolává agresivní chování. A není divu, vždyť mnoho her je založeno na zabíjení a grafika i možnosti postavy, kterou ve hře zastupujete, se stále vyvíjí dopředu. Důležitý je i příběh hry, díky kterému se člověk se svoji postavou zosobní. Zabíjení a agresivní chování se tak pro ně stává přirozenou součástí života.

Ovšem netvrdím, že nelze najít žádná pozitiva na počítačových hrách. Některé jsou dokonce přínosem i pro vzdělávací proces. Existují hry, jejichž pomocí se žák přenese do jiného historického období nebo do pralesa, kde se seznamuje s místní flórou a faunou. To je pro dítě přece daleko zajímavější než suchý výklad. Ale myslím si, že to nenahradí zejména zkušenost. Proto pokud by se probíraly například architektonické slohy v dějepise nebo naše flóra v přírodopise, jsem spíše pro názorné ukázky v terénu. V dalších se zase seznámí s chemickými prvky a s jejich účinky nebo s fungováním ekonomiky. Vše je opět zasazeno a propojeno do příběhu.

Někteří tvrdí, že akční hry typu Counter Strike rozvíjejí postřeh a soustředění, jiní zase, že agresivní chování. Pro jedny jsou hry na hrdiny (tzv. role playing games) odvádění dítěte od reality, jiní v tom zase vidí možnost protrénovat si postřeh a naučit se v rámci online her například cizí jazyk.

Každý vidí v užívání počítačů a v hraní her tedy něco jiného. Důležité je, abychom děti naučili, co je v životě důležité. Že nelze věci řešit útěkem do virtuálního světa a ukázali jim jak. Měli bychom jim jít příkladem. Je důležité vyrovnat čas, který je strávený u počítače, se sportovními aktivitami a dalšími zájmy. Nemělo by převažovat pouze jednostranné zaměření, v našem případě na počítače. Ale zároveň nemůžeme popírat jejich důležitou roli v našem budoucím životě.