Projekt skončil v roce 2013

Úvahy /

Tvorba a realizace projektů na 1. stupni ZŠ

Přiznám se, že jsem vůbec neplánovala psát žádnou úvahu. Ale vzhledem k tomu, že od semináře Tvorba a realizace projektů na 1.stupni ZŠ uběhly téměř 4 měsíce a já se k němu stále vracím ve svých myšlenkách a diskusích s přáteli, rozhodla jsem se znovu se na ním zamyslet.

Hned na začátku jsem se ptala sama sebe. Podaří se panu učiteli vyvrátit můj názor, že je na 1. stupni přeprojektováno? Nechala jsem se unášet přednáškou pana učitele a to tak, že jsem měla místy obrazně řečeno vykulené oči a otevřenou pusu. Pan učitel nám představil své nápady , které měl již vyzkoušené, a které prostě na děti fungují. Uvažovala jsem čím to je, že na děti fungují. Jsem přesvědčena o tom, že důvodů je hned několik. Jeden z nich je podle mého názoru částečné přiblížení se k dětem. a to například kostýmem a zejména pak oslovováním. Pan učitel najednou není pan učitel, ale je třeba náčelník kmene či admirál, no a žák není v tu chvíli Pepíček či Alenka, ale plavčík či kapitán. Postupně jsem nabývala přesvědčení, že totiž není projekt jako projekt. Je důležité děti něčím zaujmout. A v čem je vlastně projektové vyučování zajímavé pro mne? Hlavně v tom, že když je dobře připravené, tak děti baví. Nemusí se vždy učit z učebnic, ale učí se prostě hrou. Domnívám se, že ideální je projektové vyučování také při opakování učiva již probraného.

Naprosto jsem zírala, jak měl pan učitel každý jeden projekt detailně propracovaný včetně všelijakých kostýmů a pomůcek. Všechny tyto pomůcky byly díky získanému grantu z Evropské unie ve špičkové grafické kvalitě. Měli jsme možnost si je osahat, vyzkoušet si je a dokonce si je vyfotit. A co bylo na přednášce obvzlášť příjemné? Byla to její závěrečná, praktická část, kdy jsme se rozdělili do skupin a prakticky jsme si vyzkoušeli práci na tvorbě zimního projektu. Což byla pro mě velmi zajímavá zkušenost. Poté jsme mezi sebou konzultovali naše nápady a poslechli jsme si hodnocení pana učitele. Opravdu perfektní zakončení tohoto workshopu.

Obě moje děti mají již 1.stupeň ZŠ za sebou, a mně bylo v tu chvíli líto, že takových učitelů není dost. Myslím si, že by si každé dítě zasloužilo projít 1. stupeň ZŠ s takovým či jemu podobným pedagogem.
Jsem přesvědčena o tom, že ve spoustě učitelek a učitelů je velký potenciál. Jen by měli alespoň občas opustit běžné učení v lavicích, nudné vysvětlování učiva a zkusit učit zábavně.

Přemýšlím o tom, že by bylo skvělé, kdyby tímto nebo podobným seminářem mohli projít všichni učitelé, kteří učí na 1.stupni ZŠ. Jsem si jistá, že by se malí školáčci do školy těšili mnohem více, přibylo by ve školách úsměvů a dobré nálady.

A ještě o něčem přemýšlím. Studuji sice teprve druhý semestr Učitelství 1.stupně ZŠ, ale nebýt tohoto projektu, byla bych asi značně rozčarovaná. Učíme se spoustu věcí v různých předmětech, ale já mám bohužel velmi silný pocit, že mi pro mou budoucí praxi dávají mnohem víc tyto semináře a workshopy, kterých se naštěstí mohu účastnit a později je uplatnit v praxi. A za tyto semináře upřímný dík.