Projekt skončil v roce 2013

Úvahy /

ŠKOLA HROU A SVĚT V OBRAZECH

Dne 5. dubna 2012 jsem se chystala spolu s dalšími studenty na workshop paní magistry Libuše Vlasákové, který výstižně nazvala: „Škola hrou a svět v obrazech“. Pár minut po deváté hodině vešla do třídy příjemná a usměvavá paní, která nám během tří hodin chtěla přiblížit názory a postoje Waldorfské pedagogiky. Jelikož jsem se už dříve o Waldorfskou školu zajímala, doufala jsem, že mi osobitý přístup waldorfského učitele více přiblíží tuto pedagogiku než pouze odborná literatura. A tak se také stalo! Květinou se skřítky nás vtáhla do dětského fantazijního světa, živým a osobitým vyprávěním se jí podařilo nastolit klidnou a harmonickou atmosféru, která je tak potřebná pro vzdělávání dětí. Nechybělo používání příjemně znějících nástrojů, pentatonické flétny a zvonkohry, kterými provázela imaginární vyučovací hodinu. Atmosféra waldorfské školy na nás sršela ze všech stran. Přiměla nás vcítit se do dětské duše a naučit se například číselnou řadu do desíti hravou cestou. Mezi našimi řadami se našlo pár dobrovolníků, kteří s paní Libuší Vlasákovou vstřícně spolupracovali. Věřím, že pomocí her se děti mohou naučit zajímavou a zároveň účinnou formou počítat do desíti, hry musí být ovšem promyšlené a hravé, aby splňovalo svůj účel.
Zaujalo mě, jak můžou být metody výuky alternativní školy inspirativní. Zvláště pro budoucí učitele 1. stupně ZŠ. Výuka souhlásek mě inspirovala k výuce not v hudební výchově. Proč dětem ubírat dětství, pojďme jim ho raději připomínat, jak dlouho to jen půjde. Věřím, že prostřednictvím vlastnoručně kreslených obrázků, které skrývají pointu a jsou vytvářeny přímo pro účely vyučování, se děti naučí rychleji a pro ně zajímavěji potřebné učivo. Jelikož se v mé oborové kombinaci vyskytuje hudební výchova, byl pro mě tento workshop velice přínosný. Jak už notovým materiálem, který každého budoucího učitele potěší, tak metodami výuky. Když došlo na naše pěvecké dovednosti, ze začátku byl v každém z nás ostych, který se ale záhy přeměnil v příjemnou aktivitu a kánony zněly opravdu uspokojivě.
Na závěr bych jen řekla pár svých domněnek a postřehů. Je perfektní dát děti do alternativní školy, jelikož ale nejsou tak frekventované jako státní školy, je tato volba stále ještě více či méně v oblacích. Dále bych se zamyslela o dalším vzdělávání dítěte, o středních alternativních školách jsem slyšela pouze minimum. Proto bych se obávala návaznosti vzdělávacího systému, může se také stát, že pokud dítě nepůjde na umělecky založenou střední školu, bude mít větší potíže přizpůsobit se tlaku a nárokům na dnešní děti. Každopádně jsem načerpala mnoho zajímavých zkušeností z praxe a budu nadále vyhledávat tyto typy workshopů.