Projekt skončil v roce 2013

zpět na detail: Předcházení vývojovým poruchám učení

seznam všech úvah

Jak předcházet vývojovým poruchám učení

Dne 5.4. se konal workshop s názvem Jak předcházet vývojovým poruchám učení. Tento workshop byl zajímavý, ale nenaplnil mé očekávání.
Při názvu Jak předcházet vývojovým poruchám učení, jsem si myslela, že nám paní lektorka řekne druhy vývojových poruch, jejich projevy, jak jim předcházet nebo jak je zmírnit či vyléčit. Paní lektorka, ředitelka Walfdorské školy, nám ale spíše říkala o jejich typu výuky a jak se snaží rozvíjet děti všemi způsoby. Bylo to sice úplně něco jiného než jsem čekala a protože nejsem z pedagogické fakulty tak poměrně zbytečné, ale i tak se mi workshop, snad díky příjemnému vystupování paní lektorky, či díky mnoha příkladům, líbil. O Walfdorskou školu jsem se zajímala dříve, tak jsem si alespoň rozšířila obzory.
Paní lektorka nám povídala, jakým typem výuky se v této škole učí, že nemají hodiny stejně jako v normální škole, ale jinak. Toto mě nesmírně zaujalo a velice se mi to líbí. Dále nám ukazovala techniky, kterými si děti procvičují motoriku, rovnováhu a celou koordinaci těla. Dobrovolníci si to také mohli zkusit. Bylo to zábavné, poučné, příjemné a nenucené. Také jsme si každý vzali jeden vosk a zkoušeli s ním modelovat. Tato technika se mi velice líbila, vosk za chvíli v ruce zteplal a působil příjemně. Také dalo docela mnoho práce s ním modelovat a tvarovat ho. Myslím si že pro děti je to velice přínosné, před psaním si mohou procvičit ruce a motoriku aby jim to lépe šlo. Mě se to líbilo hlavně proto, protože jsem celý den byla v jednom kole, vůbec si neodpočinula a zjistila jak mám ztuhlé ruce a příjemně si je procvičila.
Ale pořád jsem se nic nedozvěděla o vývojových poruchách, kterých je v této době mnoho a pořád přibývají. Čím jsou způsobené? Bylo jich tolik i před několika desítkami let? Můžeme za ně my? A jak jim předcházet? Co dělat aby naše děti byly zdravé a měly správný vývoj? A co je vlastně správný vývoj? Je to vývoj, který nám připadá ve většině případů normální a běžný nebo vývoj, který vyhovuje individuálně každému jedinci? Snad někdy na tyto otázky najdu odpovědi, protože mi od tohoto workshopu vrtají hlavou.
Připadalo mi, že si děti ve Walfdorské škole skoro pořád hrají a říkají říkanky, tak mě napadlo, jestli nejsou například pozadu v některých znalostech či dovednostech, pokud potom přejdou na typ školy, kterých je u nás většina, nebo v čem jsou naopak popředu ve vývoji. Nebude tento alternativní přístup plný hraní spíše překážkou v budoucím životě? To se asi dozvíme až později, až první děti z těchto škol dospějí, vydají se na vysoké školy či do práce a budou žít obyčejný život.
I přes to, že jsem od tohoto workshopu očekávala něco jiného, se mi moc líbil a dal mi mnoho podnětů k přemýšlení.