Projekt skončil v roce 2013

zpět na detail: Desatero učitele

seznam všech úvah

Desatero učitele

Vybrat si z rozsáhlé nabídky workshopů Pedagogiky v praxi bylo těžké. Zvolit opravdu dobře ty témata, která by mě zajímala nejvíce. V případě workshopu Desatero učitele jsem naštěstí zvolila velice dobře. Zvědavost, která v tomto výběru hrála roli, se mi tentokrát vyplatila. V popisu stálo, že se dozvím, jak získat u žáků autoritu. No, to jsem teda zvědavá, honilo se mi hlavou. A navíc, jaké desatero může takový učitel mít. Nechodit nikdy pozdě do hodin, stíhat opravit všechny písemky do týdne. To by mě tedy vážně zajímalo.
Pocity s jakými se tedy vydala ve čtvrtek 22.března do DDM byly různé. Od zvědavosti až po touhu získat postup jak na to. A ejhle. Při příchodu lektorek se po mě chtělo abych si stoupla. No jejda, kdy jsem to dělala naposledy. A ještě mám zdravit. Hm, dobře, když musím. Takové myšlenky se mi honily hlavou, když do sálu vešly a před „třídu“ se postavily paní Eibenová a Vincenciová. Musím ale podotknout, že jsem zároveň ale pocítila autoritu a respekt, která obě zmiňované obklopovala jako nějaká aura. Tak tady bych si ani ceknout nedovolila, blesklo mi hlavou.
Myslím si, že celý workshop zdaleka předčil má očekávání. Mé obavy z prvního příchodu do třídy se sice prohloubily. Vždyť já sama se můžu přiznat, že nové učitelky jsem vítala spíše s očekáváním, jakou chybu udělají. A teď mám stát v roli za katedrou já. No, děkuju pěkně. Ale aspoň mohu díky workshopu mít malý návod na to, jak se zachovat, co nedělat a čím naopak studenty upoutat.
Můj názor je ten, že každý, kdo se na učitelskou praxi připravuje, což je na pedagogické fakultě většina studentů, měl by seminář absolvovat. A to nejen kvůli náplni, která, jak jsem již zmínila je opravdu přínosná, ale i kvůli osobám obou lektorek. Člověk se velice často může z různých zdrojů dozvědět spoustu teorie, ale pokud nejsou přidány příklady z reálného života, vlastní zkušenosti z letité praxe, často si příliš mnoho nepamatuje už při opuštění místnosti.
Sama doufám, že ačkoli byl seminář zaměřen na praxi ve školství, vzhledem k tomu, že už řadu let působím jako táborová vedoucí, budu se snažit přizpůsobit nové znalosti i podmínkám na letních táborech.
Závěrem mohu jen konstatovat, že jsem si z workshopu odnesla poznatky a poznámky, které jednou s díky opráším před mou první vyučovací hodinou a doufám, že s úsměvem vejdu do třídy, to že to bude úsměv křečovitý je mi jasné už nyní, požádám žáky, aby se postavili a budu chtít, aby mi na můj pozdrav sborově odpověděli. A to jsem si na začátku workshopu říkala, jak neskutečně trapný tento zvyk je!