Projekt skončil v roce 2013

zpět na detail: Jak přimět teenagery k činnosti

seznam všech úvah

Jak přimět teenagery k činnosti

Každý člověk je originál a to co je pro někoho zajímavé, může druhý člověk považovat za opak, zvláště pak v období pubescence, kdy se v lidském těle odehrávají různé pochody, na které tělo rozdílně reaguje.
Tak je to i s podněty v tomto bouřlivém období, kdy je obtížné někoho zaujmout. Obzvláště v dnešní době, kdy proti sobě stojí zábavné, vzdělávací, čas beroucí moderní technologie, které nás obklopují na každém kroku a neméně zajímavé kroužky a činnosti, které se nás snaží z tohoto přetechnizovaného světa vymanit.
Ještě před několika málo lety by si jen málokdo dokázal představit, že u počítače prosedí hodiny ne-li dny a to dobrovolně, každý se viděl spíše někde venku s přáteli. V dnešní době stačí usednout k počítači zapnout facebook, twitter, badoo či jinou sociální síť a najít si přátel kolik jen chcete, ale kdo jsou tito lidé, které nazýváme přáteli?
Již šestým rokem se společně s přáteli snažíme o vytvoření „společenství“, kde by se děti rády scházely, bavily, hrály si a nemusely k tomu využívat IT technologií. Pořádáme letní tábory pro děti od devíti do patnácti let, a protože víme, že dnešní mládež je stále více a více náročnější pracujeme na každém detailu, od materiálu na hry, kulis, kostýmů až po strategii her, kterou doplňujeme tematickými scénkami a audio nahrávkami, které se snaží uvést děti do děje. Jelikož je naše cílová skupina rozmanitá věkem, není snadné vymyslet aktivitu, která by všem vyhovovala. Stále častěji si proto všichni pokládáme otázku: „ Jak tedy přimět teenagery a vůbec všechny děti k činnosti, která by je bavila?“ Odpověď ale není jednoduchá. Podle mého názoru je musíme umět dobře vést, motivovat a inspirovat. Když děti na letním táboře vidí, že i my, jejich vedoucí, jsme zapáleni pro věc, děti hned vnímají hry úplně jinak, jsou lépe vtaženy do děje, lépe motivovány a celkový prožitek je více intenzivní.
Dalším předpokladem k úspěšné práci s dětmi či dospívajícími je způsob jednání s nimi. Snažíme se chovat se k nim jako k sobě rovným, dospělým, mají přece svá práva, ale i povinnosti. V rámci táborového programu se jim tak dostává nejen kvalitní zábavy, ale i smysl pro odpovědnost. Vedeme je ke kolektivní spolupráci, kde každý článek je stejně důležitý, ale i k nezávislosti, kde se snažíme, aby každý byl schopen postarat se sám o sebe. Protože jsme každý osobnost a naše limity jsou nastaveny různě a zvláště u dětí, které ještě neví, jak se s určitou situací vypořádat.
Snažíme se být tu pro ně, když se stane, že nemají svůj den, potřebují se vypovídat, poradit se či se jim zasteskne po domově, vždy tu jsme a máme na ně dostatek času, který se jim jinde z různých důvodů nedostává. Snažíme se být jejich přáteli, ale hlavně dobrými vzory, kterých je v dnešní době tak málo. To je dle mého názoru návod na to, jak spolupracovat s dětmi jakéhokoliv věku, že na tom není nic převratného? Ale funguje to a o to tady jde.