Projekt skončil v roce 2013

zpět na detail: Anglicky všemi smysly není nesmysl

seznam všech úvah

Anglicky všemi smysly není nesmysl

Dlouho jsem se nemohla rozhodnout, o kterém workshopu budu psát. Účastnila jsem se mnoha skvělých akcí a o všech by se dalo napsat hodně pozitivního. Mými favority ale zůstaly dva: Ukázková hodina na Waldorfské škole a Anglicky všemi smysly není nesmysl. Nakonec u mě zvítězila Angličtina, protože ji studuji a ráda bych ji v budoucnu učila.
Oba workshopy spolu i tak souvisely, protože přístup paní inženýrky Aleny Vašků byl velice podobný tomu, co jsem viděla ve Waldorfské třídě. Jde o velice přímý přístup k třídě jako celku, tak i k jednotlivým dětem, a jejich aktivní zapojení do výuky. Hned na začátku hodiny nám paní inženýrka doporučila děti „probrat“ společnou písničkou, což považuji jako velice příjemné zpestření hodiny. I my jsme museli zpívat, což mě osobně nebylo moc příjemné, protože hrozně nerada zpívám - čistě nedám ani tón – na rozdíl od paní inženýrky, která zpívá velice hezky a skvěle působil i její doprovod na klávesy. Někdo zpívá rád a někdo zpěv na veřejnosti nemá rád. Asi bych hodně zvažovala použití této metody u dětí. Jen nerada bych v budoucnu někomu způsobila averzi k angličtině jen proto, že musel v hodině zpívat.
Jedny z dalších zpestření hodiny byly různé hry a říkanky, které se mi velice líbily a rozhodně se jimi nechám ve své budoucí praxi inspirovat. Asi nejlepší podle mě bylo cvičení výslovnosti, která dělá dětem velké problémy. V současné době učím jednu slečnu anglicky, hned jsem využila tipů od paní inženýrky a výslovnost problematických souhlásek jí už nedělá žádné problémy.
Celkově upřednostňuji aktivní formy výuky. Sama jsem jako dítě nesnášela ty nudné hodiny, kdy jsme jen seděli v lavicích se založenýma rukama za zády a poslouchali výklad paní učitelky a sem tam po ní přepapouškovali nějaké to nové slovíčko. Bylo to naprosto ubíjející. Děti se mají všemu učit s radostí, učitel je musí umět nabudit a motivovat k učení. Na prvním stupni to nebývá problém, horší je to na druhém stupni s puberťáky. Ale to všechno nám paní inženýrka názorně předvedla. Nás, jako posluchače aktivně zapojila a nikdo si nedovolil nedávat pozor. Navíc si myslím, že to většinu z přítomných bavilo. Ostatně je to i pro nás příjemná změna, vyměnit mnohdy nezáživné přednášky za takovýto workshop, kde se můžeme vyřádit a odreagovat.
Kdybych měla tento workshop ohodnotit, tak byl naprosto skvělý a inspirativní a ráda bych vám za něj poděkovala. Myslím, že něco podobného by měl absolvovat každý, kdo bude jednou učit.