Projekt skončil v roce 2013

zpět na detail: Pedagogická komunita, rozvoj sociálních a emočních dovedností žáků na druhém stupni ZŠ

seznam všech úvah

ÚvAHA: Pedagogická komunita, rozvoj sociálních a emočních dovedností žáků na druhém stupni ZŠ

Absolvovala jsem celkem tři workshopy v projektu Pedagogika v praxi. Musím podotknout, že bohužel pouze tři. Celý projekt mi přijde velice zajímaví a většinou mi dělalo problém, si vybrat z tolika úžasných témat, se kterými jsme se mohli seznámit. Myslím, že celý projekt je velice smysluplný. Nejenom, že člověk může proniknout do nějaké problematiky, která ho zajímá, navíc si ji může prožít na vlastní kůži a poznat úžasné osobnosti, kteří se na okamžik stanou našimi lektory.

Dnes jsem absolvovala workshop na téma Pedagogická komunita, rozvoj sociálních a emočních dovedností žáků na druhém stupni ZŠ. Úvahu píši tedy o tomto workshopu, neboť moje zážitky jsou ještě velice živé a bezprostřední. Celý workshop vedl Mgr. Martin Kupka, Ph.D, který nám předal mnoho užitečných informací z jeho praxe. V popisu tohoto workshopu bylo uvedeno, že se seznámíme se zážitkovou pedagogikou. Pro mě velice často slýchaný a „profláklý“ pojem, všemi vychvalován a doporučován. Váhala jsem tedy, jestli vůbec tento workshop bude pro mě tím pravým ořechovým, jestli se vůbec mohu dozvědět něco nového. Byla jsem mile překvapena a potěšena. Konečně i nějaké praktické cvičení, rady a povzbuzení. Neboť do této chvíle jsem slýchala jenom pořád dokola tu samou abstraktní teorii. Já sama jsem velký příznivec této metody, neboť sama na sobě znám, že když mi informace projdou pouze hlavou, přijde mi to jako ztráta času. Naučit, vychrlit, dostat zápočet a zapomenout a tak pořád dokola. Samozřejmě žádná zpětná vazba. Známe to všichni. Rozdíl (alespoň u mě) nastává v okamžiku, když si danou problematiku či látku, prožiju, osahám, vyzkouším. Už nikdy nezapomenu například jízdu na kole, neboť to prožilo celé moje tělo. Samozřejmě vím, že se tyto metody běžně používají v alternativním školství, jako je například Waldorfská škola nebo Montessori. Těch je bohužel, ale málo na to, abych na takovéto škole mohla učit. Pořád mi vrtalo hlavou, jak tedy tyto metody dostat na běžnou základní školu. Cožpak „obyčejné“ děti nemají také nárok na to, aby se s nimi zacházelo a pracovalo, tak aby byl rozvíjen jejich duch? Dnes jsem konečně slyšela na vlastní uši, že to samozřejmě možné je. Spolupráce, komunikace, sebepoznání a důvěra. To byli naše hlavní témata celého semináře, která mají právě pomoci k tomu, abychom ze žáků vychovávali osobnosti. K tomu navíc úžasná praktická cvičení, která mají žákům i učitelům na základních školách pomoci změnit naše školské zažité uvažování a chování. Celý seminář se mi velice líbil. Panovala příjemná atmosféra a žhavá diskuze na témata, na která jsme chtěli znát odpovědi. Myslím, že celý workshop byl přínosný nejenom pro naši budoucí profesy, ale i pro osobnostní růst každého zúčastněného. Závěrečná meditace, byla již pouze jako třešnička na dortu, se kterou jsme odcházeli do prosluněného dne. Díky.