Projekt skončil v roce 2013

Úvahy /

Jak s úsměvem vydržet ve školství

Když jsem se vydala na svůj další workshop, přemýšlela jsem, zda je vůbec možné, vydržet ve školství s úsměvem. Ať už jako student, tak později budoucí učitelka, si myslím, že je to nelehký úkol.

Při příchodu, kdy jsme se všichni usadili a netrpělivě očekávali, kdo že nám bude dnes přednášet, se ve dveřích objevily dvě sympatické paní učitelky, které, jak nám později sdělily, učí na 2. stupni ZŠ.
Myslím si, že některým z nás vyrazily dech, když se před nás postavil a my se museli postavit jako děti na základní škole a společně je přivítat. Když se nám to poprvé nepovedlo, zdravili jsme je znovu, a protože ani podruhé náš pozdrav nebyl přesně podle jejich představ a říká se přece, že do třetice všeho dobrého, krásně a nahlas jsme paním učitelkám odříkali: „Dobrý den, celý den“ a bylo nám dovoleno sednout si.
Pak přišel na řadu jejich „nastrčený“ žák, který neustále vyrušoval a bavil ostatní studenty. Některým z nás se to možná zdálo být hned od začátku jasné, někteří si mohli myslet, jestli je ten chlapec v pořádku, zda si třeba nespletl budovu, když jsem viděla jak se spolužačky kolem mě tváří, bavily mě spíš jejich výrazy, než nastrčený žák.
Než paní učitelky začaly se svým výkladem, říkala jsem si, co se asi mohu dozvědět, jestli to pro mě, jako budoucí paní učitelku, může být přínosné? A bylo, ačkoliv jsem se toho spoustu dozvěděla jen teoreticky a prakticky si to nevyzkouším dřív, než se sama ocitnu před třídou plnou dětí, byla to spousta rad a informací, kterých se budu snažit držet i v mém povolání.
Největším přínosem dnešního workshopu nám určitě byly zkušenosti a praktické rady, které nám paní učitelky říkaly ze svého vlastního života a svých mnohaletých zkušeností.
Lektorky se snažily navozovat atmosféru, kterou na vlastní kůži ve škole prožívají a ukazovat nám na konkrétních příkladech, jakých chyb se mladí, ale i zkušenější učitelé dopouští.
Troufám si říct, že to nejdůležitější co působí při příchodu učitele do nové třídy je první dojem, jakým na děti zapůsobí. Myslím si, že pokud si učitel nevytvoří autoritu hned od první chvíle strávené ve třídě, bude se mu pak hůře pracovat, zvláště na druhém stupni ZŠ, i když v dnešní době, jsou děti drzejší a dovolují si na učitele mnohem více, než tomu bylo dřív, už od prvních tříd na základní škole.
Myslím si, že v dnešní době to mají učitelé těžší, než tomu bývalo dříve. Když si vybavím, např. film Obecná škola, tak to s dnešní školou nelze vůbec srovnávat. Věřím, že všichni učitelé se snaží být ti nejlepší, snaží se „prodat“ dětem všechny vědomosti, které mají, ale málokteré děti o to stojí, nebo si vůbec neuvědomují, že učitel je tam pro ně, že je nechce „trápit“, ale předat jim vědomosti, které se jim v životě budou hodit.
Nutné je ukázat dětem, že učitel je nejen autorita, ale dokáže s nimi vycházet také jako kamarád, za kterým se nemusí bát přijít, když budou mít nějaký problém.