Projekt skončil v roce 2013

Úvahy /

Řešení obtížných životních situací v pohádkách

Dne 21.3.2013 jsem navštívila workshop s názvem „Řešení obtížných životních situací v pohádkách“. Proč jsem si vybrala právě toto téma?
Nejspíš proto, že pohádky milujeme snad všichni. V každém z nás totiž někde v hlouby dřímá malé dítě. Ani mne se to nevyhnulo… Pohádky nás pronásledují už od raného dětství. Jsou součástí každého z nás už po mnohá staletí. Definice pohádky? „Pohádka (někdy též báchorka) je obvykle krátký epický fiktivní příběh, ve kterém se ve většině případů objevují smyšlené bytosti (skřítci, víly nebo draci)“. Rozvíjí fantazii a zanechávají v nás individuální pocity, dojmy, názory a nálady.
Pánové Daniel Bezányi a Mgr. Martin Semerád, PhD nás seznámili jak hravou formou učit děti. Představili nám pohádku, která popisovala skutečný život, kde jednotlivé postavy symbolizovaly různé osobnosti a povahy lidí. Radili jak pohádky vnímat a jak naučit děti je hravou formou chápat. Pohádkové příběhy nám mnohdy mohou pomoci i ve skutečných situacích, které zažíváme denně. Každá z nich totiž obsahuje svým způsobem moudro, které nám má přiblížit nebo pomoci najít tu správnou cestu ke spokojenému a nekonfliktnímu životu. Takovéto situace nemůžeme mnohdy vyřešit sami. Hledáme různé pomoci a rady u jiných. Pokud nám už ale dojde inspirace nebo nápad kam pro radu, pomůže i rada „pohádková“. Jak dojít ke šťastnému konci. Pomáhají nám právě k tomuto konci najít tu správnou cestu.
V průběhu workshopu nám pánové četli a radili jak na skutečné životní situace hravou formou. A jak na to? Není to tak složité, jak by se zdálo. Jen se stačí vyznat ve svých vlastních myšlenkách a zkorigovat je v hlavě. Navíc si uvědomit metafory v textech. Lidé se často perou i sami se sebou aniž by si to uvědomovali. Je to jako boj rytíře s drakem. Utkání, kdy vyhrává vždycky ten lepší. V pohádkách se musíme naučit rozeznávat symboly, které nám dávají. Porozumět jazykové stránce, která je nám předkládána. Tyto schopnosti se nám ale v průběhu života vytrácí. Postupem stárnutí a vyzrávání ztrácíme fantazii. Schopnost abstraktního myšlení získáváme ve věku, kdy jsme ještě plně závislí na rodičích. Začínáme celkem od jednoduchých postav, poměrně běžného zkoumání jejich charakterů a jejich způsobu chápání různých situací, až po mnohem složitější výklad založený na symbolech.
Někdy se stane, že po přečtení pohádky nenalezneme odpověď, kterou hledáme, ale naopak nám v hlavě naskočí spousta otázek nových. Pak musíme hledat pomoc jinde.
Workshop s názvem Řešení obtížných životních situací v pohádkách jsem si zapsala proto, že v pohádkách vždycky najdu mnoho životních mouder. Většinou také pravdy, kterou lidé říkají velmi málo. Pomáhají také řešit obtížné situace hravou formou. Stačí jim jenom porozumět. Pohádky se čtou už od pradávna a doufám, že se ještě hodně dlouhou dobu číst budou. Jsou prospěšné po mnoha stránkách.
Často se stává, že děti se v nich vyznají lépe než dospělí a to jejich to pravé kouzlo, které je nejlepší zažít individuálně. Kdo by přece nemiloval šťastné konce?