Projekt skončil v roce 2013

zpět na detail: Kam se vydat se žáky na exkurze po židovských památkách regionu

seznam všech úvah

Kam se vydat se žáky na exkurze po židovských památkách v regionu

Ve čtvrtek 14.3 2013 jsem se zúčastnila workshopu s názvem „Kam se vydat se žáky na exkurze po židovských památkách v regionu“. Setkání probíhalo v Domově dětí
a mládeže, kde se shromáždilo přes více než sto studentů. Ještě před začátkem workshopu jsme obdrželi dotazníky, ve kterých jsme odpovídali na otázky, jako např.: jaké židovské památky se nacházejí ve vašem regionu, navštívili jste je? A tak dále. Po této krátké „kontrole“ mohl workshop začít.
Po krátkém zahájení workshopu nás přivítal velmi sympatický pan Mgr. Daniel Soukup, který nás v první polovině našeho setkání seznámil s významnými židovskými autory, píšícími o židovství, nejčastěji pak o jejich dějinách. Poté detailněji popisoval životy rabínů, ke každé osobnosti měl připraven i jejich portrét, pro naši snazší představivost. Dověděli jsme se také o židovských zvycích, pravidlech a povinnostech, jako například to, že možnost či právo mít potomky měl jen prvorozený syn, ostatní sourozenci museli být bezdětní. Dále nás přednášející obeznámil o židovských přísných pravidlech při stravování, jejich zvyklostech
v šacení apod. Překvapivá pro mě byla také informace, že žena byla podle nich chápána jako vrchol stvoření, díky čemuž nemusela dodržovat přísné židovské rituály. Tato část workshopu byla hodně teoretická, probíhala formou přednášek, na které jsme klasicky zvyklí ze školy. Druhá polovina workshopu byla věnována památkám střední Moravy, a i když šlo také
o „pouhou“ teorii, skrze autentické fotografie jsme se k památkám dostali blíže a dovídali jsme o nich důležité informace. Přednášející poukazoval na židovské hřbitovy a také synagogy, které dnes slouží především jako muzea či křesťanské kostely. Tato průprava židovskými památkami se mi líbila, a už teď se těším na prázdniny, až zase bude čas na navštívení těchto památek.
Židovské památky dokazují tradice Židů, jejich kulturu a také utrpení. Tento pronásledovaný národ si své zažil především v době II. světové války. Mojí aprobací jsou společenské vědy a občanská výchova, doufám tedy, že budu mít možnost navštívit s dětmi tyto památky. Pravdou je, že většina žáků na ZŠ a mnohdy i na SŠ, mají hrubý nedostatek informací o dějinách Židů, na exkurzích se pak doslova nudí, jelikož jim to nic neříká. Myslím si, že na exkurze by se mohly dostat už i děti z pátého ročníku prvního stupně
a pomalu bychom v nich mohly rozvíjet zájem o tuto problematiku. Pro starší děti, spíše pro ten poslední ročník SŠ, bych doporučila navštívení Osvětimi, která jim podá reálný obraz utrpení Židů a ohavností, které na nich byly spáchány.