Projekt skončil v roce 2013

zpět na detail: Hlas – nejcennější nástroj učitele

seznam všech úvah

HLAS NEJCENNĚJŠÍ NÁSTROJ UČITELE

Na univerzitě nás na katedře českého jazyka učí, v kterém slově napsat jaké i/y nebo který autor napsal jaké dílo. Ovšem co nám nikdo neřekne je, jak jako budoucí učitelé používat hlas, protože jak již samo motto workshopu nabízí, hlas je nejcennější nástroj učitele.
Před absolvováním tohoto kurzu jsem si myslela, že se zde dozvíme rady, jak si máme šetřit hlas, jak ho nepřetěžovat, proto jsem byla mile překvapená, když to paní lektorka vzala za zcela jiný konec, než jsem čekala. Ze začátku sice bylo trošku těžké se soustředit na teorii, kterou vykládala, ovšem šlo vidět, že paní lektorka se v tom opravdu orientuje a také, že se tomu věnuje opravdu dlouhou dobu.
Zaujala mne mluvní cvičení, která nám pouštěla na powerpointové prezentaci. Vůbec jsem si nedokázala předtím představit, že takhle se správně cvičí hlas a jak málo děláme pro to, abychom ho cvičili. Bylo opravdu skvělé, že se s námi paní lektorka podělila o svoje zkušenosti a zážitky. Vždy je dobré prokládat teorií praxí.
Otázka která mi z absolvování tohoto workshopu vyvstává je: kolik budoucích i již „přítomných“ pedagogů opravdu šetří svůj hlas a pečuje o něj? Jistě by bylo zajímavé provést určitý výzkum na toto téma, ale myslím si, že odpověď je celkem jasná. V dnešní době je málo pedagogů, kteří mají povědomí o tom, jak o něj pečovat. Jistě, každý řekne, nepřepínat jej, nemluvit více než je nezbytně nutné, nezvyšovat jej, ale tyhle rady se lehko řeknou a těžko se splní.
Myslím, že na Pedagogické fakultě v Olomouci jsme na budoucí pedagogické povolání celkem dobře vědomostně připravováni a je veliká škoda, že takové hodiny, v kterých bychom mohli náš hlas cvičit, není více. Celkem by se mi líbila možnost mít takový předmět jako C na katedře. Ale opravdu takový, v kterém bychom si mohli opravdu cvičit náš hlas a používali nějaká praktická cvičení.
Na workshopu se mi velmi líbila ukázka z centra, kde se zabývají touto problematikou. Bylo až k nevíře, jak dokáží tak mladí lidé se svým hlasem cvičit a šlo vidět, že jim to opravdu tak říkajíc přináší ovoce. Videoukázka byla výborně udělána, neboť i já, jakožto laik, jsem na poprvé věděla, kdy předvádí špatné a kdy dobré procvičování s hlasem.
Workshop bych stoprocentně doporučila každému budoucímu pedagogovi, aby věděl, že hlas je opravdu velmi cenný nástroj, se kterým musíme zacházet šetrně a pečlivě se o něj starat, protože je to pro nás nejdůležitější. Právě hlasem dokážeme svoje budoucí žáky zaujmout a třeba i nadchnout pro náš předmět.